Tuesday, December 24, 2013

Aurat, Bertudung Sudah Cukup?

Assalamualaikum...

Share dari facebook Majalah Anis. Moga bermanfaat untuk wanita muslimah semua.
In shaa Allah....

BERTUDUNG SUDAH DIKIRA SEMPURNA MENUTUP AURAT? 

Memakai tudung adalah salah satu kemestian untuk melengkapkan diri menutup aurat. namu begitu, menutup rambut dengan tudung semata-mata bukan bermakna seseorang Muslimah itu lebih sempurna menutup aurat. Lebih-lebih lagi jika tudung tidak menutup bahagian dada kerana ukurannya yang singkat.

Ramai wanita yang bertudung atas paras dada dan mempamerkan aksesori yang berada di dada pakaian, sedangkan pada kawasan itu terletaknya aset yang wajib diselindungi seperti mana yang di tegaskan oleh Allah S.W.T dalam surah al-Ahzab ayat 59.

Apabila Allah menurunkan hukum menutup aurat, ia didatangkan sebagai satu pakej berdasarkan apa yang hendak dicapai melalui penutupan aurat itu sendiri, iaitu agar maruah diri wanita terpelihara, tidak mudah diganggu dan dipandang mulia di sisi manusia dan Allah. 

Oleh itu cara bertudung dan berpakaian perlu dipakejkan dengan beberapa perkara agar ia benar-benar mengangkat nilai harga diri seorang wanita. Nilai harga diri ini terletak pada aspek-aspek berikut: 

• Menutup apa yang patut ditutup. Tudung perlu labuh bawah paras dada. Sekiranya tudung singkat, ia perlu dipalisi sehelai selendang atau yang seumpamanya supaya dapat melindungi kawasan dada dan lekuk-lekuk badan.

• Menutup dengan sempurna iaitu pakaian tidak jarang, singkat, ketat dan sebagainya.

• Sopan dan sejuk mata memandang, pemilihan pakaian yang longgar. Seluar panjang atau kain yang longgar mendamaikan hati memandang.

• Kesempurnaan pakaian bersyariat mesti dilengkapi dengan baik tingkah laku, berlemah-lembut namun berwibawa dengan penampilan yang cergas.

Islam bukanlah agama jumud yang menghalang wanita berfesyen, hanya apabila tudung itu 'lulus syariat' dan dipakejkan dengan aspek-aspek di atas, barulah ia benar-benar melengkapkan tuntutan menutup aurat yang Allah kehendaki.


~Dari Catatan Editor Majalah Anis, bil. 167

Monday, December 16, 2013

Dugaan. Tempuhi Dengan Tabah.

Assalamualaikum semua,

Pejam celik dah hampir ke penghujung bulan Disember 2013. Tak banyak aktiviti cuti sekolah. Awal cuti pergi Penang dan Kedah. Suami sibuk dengan katering. Biasalah cuti sekolah, ramai berkahwin.

Anak-anak tengah baru nak pulih demam, batuk dan selsema. Moga kuat imun badan dorang. Alhamdulillah, tak selalu demam. Cepat baik. Kesian tengok anak kalau demam ni. Kalau boleh bak la demam tu pada kita. Kan?

Sekolah pun tak lama lagi dah nak buka. Afiqah masuk standard two, Umar pula masuk pre school. Syukur. Rezeki anak-anak ada. Buku dah ada senarainya. Yuran pun dah di tetapkan. Kita sediakanlah duitnya. Baju, kasut, stokin, beg, alat tulis, itu ini. Daftar sekolah agama. Uniform. Haha banyak tu. Tak mengapa. Untuk menuntut ilmu banyak dugaannya.

Rasanya tahun ni, banyak dugaan. Paling tak terkata ialah naik harga barang, minyak, tariff elektrik, dan banyak lagi bakal naik. Hmm. Sedikit atau banyak kenaikan, bagi saya semua agak terbeban. Sungguh pun jimat, masak kat rumah, jimat dari pelbagai benda, travel sana sini, ikut hati atau orang, memang binasa kita. Orang pergi situ sana sini, biarlah rezeki dorang. Duit dorang. Kita yang ciput pendapatan berjimatlah. Belanja ikut keperluan, bukan kehendak. Kehendak ni lebih kepada nafsu diri, membuak-buak sampai melalut. Pompuan selalunya. Maaf. Hakikat.

Pikir masak-masak sebelum beli dengan berhutang. Ini problem besar. Tak salah, kumpul simpan melabur tambah pendapatan dan tekad beli secara cash. Riba pun tak dak. Aman tenteram diri jiwa kita. Kita ni jangan zalimi diri, jangan aniaya diri. Kasihani diri.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Sebaik-baik kamu, ialah orang yang melebihkan hutang dan memperelokkan pembalasan hutangnya (menambah daripada apa yang diambil).”

Semoga kita tak hanyut dek dunia, sementara je dunia ni. Sekelip mata boleh hilang segalanya seperti banjir.

Wallahualam...

P.s: ingatan bersama...
P.s.s: telekung ummi mayesa selesa dan labuh jom tengok http://mytelekungshoppe.blogspot.com

Tuesday, December 10, 2013

Jom Shopping di My Telekung Shoppe

Assalamualaikum.

Simple update, baru buka blog utk telekung lycra terlaris sekarang. Permintaan luar biasa!

Boleh layari http://mytelekungshoppe.blogspot.com


Sesuai sebagai hantaran, hadiah, sedekah surau masjid, spare di kereta, bag, opis. Kan??

Semoga bermanfaat. Boleh share, panjangkan kepada dengan rakan-rakan anda. Harganya amat berpatutan. Murah dari pasaran luat. In shaa Allah. Moga kita dan semua dapat keberkatan dari usaha ini.