Friday, July 19, 2013

Usah Menyusahkan Orang Lain

Salam...

Jumaat 10 Ramadan. Terus berpuasa selagi belum ada gangguan perihal wanita. Harap boleh penuh puasa mungkin sebab breastfeed. In shaa Allah.

Bila kehidupan kita asyik dalam kesukaran, tidak tenang, duit asyik tak  cukup. Fikir dalam-dalam. Jangan dok fikir kita susah, susah dek orang lain.Muhasabah diri, kenapa hidup kita di belenggu kesusahan?

Contoh situasi yang berlaku dalam hidup kita. Dua ini yang boleh kita nampak. Lain pun ada.

Kerja. Jika kita siapkan kerja samada sebelum balik rumah atau sebelum berhenti kerja, maka ini telah memudahkan hidup orang lain. Faham? Jika tidak, maka semua akan terganggu urusan kerja. Kita turut di ganggu sebab tidak siap kerja. Hati jadi tak tenang!

Hutang. Mirip kerja juga. Hutang orang tak berbayar, tak reti nak bayar balik. Sampai kerepot pun tak bayar, maka matinya kita ini dengan hutang. Sangat tak tenang. Orang yang hidup pula menanggung hutang kita.

Antara situasi yang menyusahkan orang lain, serta menyusahkan diri sendiri. Walhal, kita boleh elak. Apa pun ingat, jika kita susahkan orang, kita akan susah juga dalam hidup @ mati kita. Tak usah menyusahkan hidup orang lain. Jika kita mudahkan hidup @ urusan orang lain, In shaa Allah mudah urusan hidup kita.
Wallahualam....

-just another thoughts, from deep inside my heart-

No comments:

Post a Comment